تمامیت ارضی سوریه، خط قرمز نشست آنکارا


وزير امور خارجه ايران گفت: مشکل سوريه بايد از طريق سياسي و توسط مردم اين کشور حل شود. به گزارش ايرنا، محمدجواد ظريف که جهت شرکت در نشست سه جانبه درباره سوريه در راس هياتي وارد آنکارا شده است، در بدو ورود گفت: نکته مهم اين است که همه بپذيريم که اولا مشکل سوريه بايد از طريق سياسي حل بشود و ثانيا بايد بپذيريم که اين راه حل سياسي را مردم سوريه بايد ايجاد کنند. ظريف تاکيد کرد: وظيفه دولت‌هاي خارجي اين است که رسيدن به اين راه حل را تسريع کنند نه اينکه براي مردم سوريه تصميم گيري کنند و يا پيش نويس بدهند و يا اين که قانون اساسي تعريف بکنند, يا گروه‌هاي مذاکره کننده را تحريک کنند. وي اين کارها را وظيفه مردم سوريه دانست و اظهار کرد: کشورهاي خارجي مخصوصا کشورهاي غربي که خود را قيم کشورهاي ديگر مي‌دانند نبايد اين حق را به خودشان بدهند که روندي که با تلاش فراوان به اين نتيجه رسيده است، با دخالت خود از مسير واقعي خود منحرف بکنند. ظريف اضافه کرد: متاسفانه شاهد اين بوديم که از ابتداي روند آستانه، خيلي رغبت زيادي براي حمايت از اين حرکت وجود نداشت اما تنها ابتکاري که از آغاز بحران سوريه تاکنون توانسته موفق شود، همين ابتکار آستانه و نشست سوچي بوده است.
وي با بيان اين که نشست سوچي که با هماهنگي سه رييس جمهوري در روسيه انجام شد، يک حرکت بسيار مهمي‌بود، افزود: ما در سال گذشته از طريق روند آستانه توانستيم که درگيري‌ها را در سوريه کاهش بدهيم ولي لازم بود که اين روند، به يک روند سياسي تبديل شود که نشست سوچي در اين راستا برگزار شد و آن نشست آغاز روند سياسي در سوريه بود.
وي اضافه کرد: اميدوارم که با دقت و درايت, اين کاري که با تلاش بسيار به نتيجه رسيده، بتواند پيگيري شود و يکي از دلايل مهم نشست روساي جمهوري سه کشور هم همين است. ظريف ادامه داد: از تحولات ديگري که در سوريه اتفاق افتاده، کاهش نقش تروريست‌هاست به طوري که بسياري از مناطق سوريه به ويژه مناطق نزديک پايتخت از وجود تروريست‌ها پاکسازي شده و البته مهم اين است که اين امر با خسارات کمي‌همراه باشد و کمترين خسارت انساني به مردم سوريه وارد شود. وي تاکيد کرد: کم شدن تروريست‌ها در سوريه قابل توجه است ولي تحول منفي که از اجلاس قبلي در سوچي اتفاق افتاده، در واقع نحوه حضور آمريکا در منطقه است که اين نحوه حضور باعث شده شکاف‌هاي قوميتي در داخل سوريه و همينطور تاثيرات آن در منطقه گسترش پيدا کند به طوري که سياست‌هاي کوته بينانه ايالات متحده در سوريه خطراتي جدي براي آينده منطقه داشته است.
وي اضافه کرد: البته تجاوزات رژيم صهيونيستي هم ادامه داشته اما اين اواخر شاهد بوديم که افسانه آسيب ناپذيري رژيم صهيونيستي هم با مقاومت مردم سوريه در واقع شکسته شده است. وزير امور خارجه کشورمان همچنين گفت: تحولاتي که در عفرين اتفاق افتاده باز از اين جهت مهم است که ما بايد تاکيد کنيم که هيچ توجيهي براي نقض تماميت ارضي سوريه قابل قبول نيست گر چه ما متوجه شديم که حرکت‌هاي آمريکا و نحوه سواستفاده آمريکا از شکاف‌هاي قوميتي در داخل سوريه براي بسياري نگران کننده بوده است. وي بيان کرد: بهترين روش براي مقابله با اين حرکت آمريکايي‌ها، تقويت دولت مرکزي سوريه و حمايت از حاکميت مرکزي سوريه است تا بتواند اراضي کشور را در اختيار داشته باشد و مانع شود از افزايش شکاف‌هاي قوميتي شود. وي ادامه داد: به هر حال تحولات مثبتي نيز در سوريه داشتيم که لازم است در جلسه فردا که ابتدا بين وزاري خارجه و بعد از آن در جلسه اصلي که با حضور سه رييس جمهور تشکيل مي‌شود، بر تماميت ارضي و حاکميت ملي دولت سوريه تاکيد شود. وي افزود: همين طور تعهد مشترک سه کشور براي پيگيري روند سياسي و روند انساني در سراسر خاک سوريه هم لازم است و ما اميدواريم که اين نشست بتواند در واقع روندي که در سوچي شروع شد و توفيقات قابل توجهي را هم داشت و قبل از آن در آستانه آغاز شده بود، با جديت بيشتر ادامه داشته باشد.
تعلق آينده سوريه به مردم 
همچنين رئيس‌جمهور پيش از عزيمت به آنکارا براي شرکت در نشست روساي جمهور ايران، روسيه و ترکيه تداوم مبارزه با تروريسم در سوريه را مورد تاکيد قرار داد و با بيان اينکه موضوع سوريه بايد از طريق گفت‌وگوهاي فراگير، عادلانه و آزاد و در چارچوب خواست مردم اين کشور حل و فصل شود، گفت: آينده سوريه به مردم اين کشور تعلق دارد و جامعه جهاني بايد خواست مردم سوريه را مورد حمايت قرار داده و تقويت کند.
به گزارش ايلنا، حجت‌‌الاسلام حسن روحاني اظهار داشت: در اين سفر که به دعوت رسمي‌رئيس‌‌‌جمهور ترکيه به آنکارا انجام مي‌‌‌‌گيرد، موضوع مورد بحث در نشست سه‌‌‌جانبه روساي جمهوري ايران، ترکيه و روسيه، سوريه و روندي است که براي آينده اين کشور وجود دارد. وي ادامه داد: اين دومين نشست سران سه کشور روسيه، ايران و ترکيه با محوريت سوريه است. اولين نشست در سوچي روسيه برگزار شد که به دنبال آن، کنگره‌‌‌اي بين معارضان سوريه و نيروهاي طرفدار دولت به عنوان گام مهمي‌در زمينه آينده سوريه و دمکراسي در اين کشور، تشکيل شد.
رئيس‌‌‌جمهور افزود: در واقع اين مسايل ادامه روند آستانه است که در روند آستانه تلاش‌هاي زيادي براي کاهش تنش در سوريه انجام و چهار منطقه کاهش تنش مشخص گرديد که در اين مناطق سه کشور ايران، روسيه و ترکيه و نيروهاي سوريه حضور دارند. روحاني با اشاره به تداوم تفرقه‌‌‌هاي قومي‌و نژادي و دخالت خارجي در سوريه تصريح کرد: متاسفانه هنوز قدرت‌هايي در حال تقويت تروريست‌‌ها هستند و نيروهاي آمريکايي هم که به دنبال عدم استقرار کامل دولت سوريه در همه مناطق اين کشور و حتي تجزيه سوريه هستند، همچنان در بخشي از مناطق شرقي حضور دارند. روحاني اضافه کرد: مداخله‌‌‌هاي نيروهاي صهيونيستي نيز بر مشکلات در سوريه افزوده است. حاکميت ملي سوريه را محترم نمي‌‌‌شمارند و مناطقي از سوريه را بمباران و تروريست‌‌‌ها را حمايت مي‌‌‌کنند و اينها همه موضوعاتي است که بر مشکلات سوريه افزوده است. رئيس‌‌‌جمهور با تاکيد بر اينکه سوريه راه‌حل نظامي‌ندارد، خاطرنشان کرد: در نشست روز چهارشنبه، ايران مجددا تاکيد خواهد کرد که موضوع سوريه از نظر ما راه ‌‌‌حل نظامي‌ندارد و بايد از طريق راه‌‌حل سياسي و گفت‌‌‌وگوهاي فراگير، عادلانه و آزاد به نتايجي برسد که مورد نظر مردم سوريه باشد. روحاني تداوم مبارزه با تروريسم در سوريه را مورد تاکيد قرار داد و ابراز داشت: درست است که داعش در سوريه ضربه اساسي خورده اما ديگر گروه‌هاي تروريستي هنوز فعال هستند و مبارزه با آنها بايد ادامه يابد. رئيس‌‌‌جمهور با رد هر گونه دخالت نيروهاي خارجي در تعيين آينده سوريه، بيان کرد: آينده سوريه تعلق به مردم سوريه دارد و اين مردم سوريه هستند که براي آينده کشور خودشان تصميم مي‌‌‌گيرند و جامعه جهاني بايد خواست مردم سوريه را مورد حمايت قرار داده و تقويت کند. روحاني ارسال کمک‌هاي نوعدوستانه به مردم سوريه و بازسازي اين کشور را ضروري خواند و يادآور شد: از نظر ما حضور نيروهاي خارجي در سوريه بدون اجازه دولت اين کشور غيرقانوني و غيرمنطقي است و بايد به اين روند خاتمه داده شود. مساله بازسازي سوريه و تدوين قانون اساسي جديد و اصلاح آن نيز موضوعات بسيار مهمي‌در آينده سوريه است و اين مسايل نيز در اجلاس فردا مورد بحث و بررسي قرار مي‌‌‌گيرند. رئيس‌‌‌جمهور با اشاره به مذاکرات دوجانبه با همتايان خود اشاره عنوان کرد: مسايل مهم و فراواني در حوزه‌‌‌‌هاي دوجانبه و منطقه‌‌اي براي بحث و گفت‌‌وگو با روسيه و ترکيه داريم که در مذاکرات دوجانبه، به آنها پرداخته خواهد شد.